آیا ارتودنسی در بارداری مجاز است؟

ارتودنسی در دوران بارداری

استفاده از بریس‌های ارتودنسی به هیچ وجه در طول دوره بارداری خطرناک نیست. اما لازم است در هنگام استفاده از این بریس‌ها اقدامات مراقبتی لازم انجام شود و درباره مراقبت و بهداشت از دندان‌ها با متخصص ارتودنسی صحبت شود. به هر حال، معمولاً استفاده از بریس‌های ارتودنسی در تمام دوران بارداری خانم‌ها یک درمان بی خطر است.

 

ارتودنسی در بارداری


ارتودنسی در بارداری باعث وارد شدن اسیب و فشار به بدن فرد نمی‌شود. با این وجود در صورتی که خانم باردار قبل از شروع بارداری عکس‌های رادیولوژی لازم را از دهان و دندان‌های خود تهیه نکرده باشد، باید استفاده از روش‌های درمان ارتودنسی به آینده یعنی پس از به دنیا آمدن نوزاد موکول شود. چون برای این درمان لازم است از وضعیت دهان و دندان‌های بیمار عکس رادیولوژی گرفته شود تا به این ترتیب بتوان وضعیت و شرایط قرارگیری دندان‌های بیمار بر روی یکدیگر و سایرناهنجاری های موجود در این رابطه را بطور دقیق تشخیص داد.
در صورتی که در طول دوره استفاده از ابزارهای ارتودنسی بارداری صورت گرفت، اصلاً نگران نباشید! در حقیقت، همیشه تعدادی از بیماران در هنگام استفاده از بریس‌ها باردار میشوند یا با دوره شیردهی همراه میشودکه خوشبختانه به خاطر درمان ارتودنسی هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

 

بارداری چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

بارداری می تواند 3 اثر دهانی روی شما داشته باشد…

  • افزایش التهاب لثه: ناشی از تغییرات هورمونی
  • فرسایش اسیدی دندان: ناشی از تهوع صبحگاهی و استفراغ است
  • افزایش خطر پوسیدگی: ناشی از خشکی دهان

 

ارتودنسی دندان

 

آیا ارتودنسی در دوران بارداری خطرناک است؟


وقتی که خانم‌های باردار قبل از شروع دوره بارداری عکس‌های رادیولوژی یا سایر تصاویر مورد نیاز را از دندان‌های خود تهیه کرده باشند، هیچ مشکلی برای استفاده از درمان‌های ارتودنسی برای فرد باردار وجود ندارد. اما می‌بایست اقدامات مراقبتی خاص را در این دوره مورد استفاده قرار دهند.  بزرگترین مشکل در طول دوره بارداری ایجاد پوسیدگی دندان است که با عفونت ، التهاب و بیماری لثه همراه است. در این شرایط تمیز کردن مناسب دندان‌ها و پاک کردن باکتری‌های ایجاد شده بر روی خط لثه به خاطر استفاده از بریس‌های ارتودنسی دشوار است و به همین دلیل دندان‌های فرد بیشتر از حالت عادی در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

در نتیجه لازم است خانم‌های باردار در تمام طول دوره بارداری خود توجه بسیار دقیقی را در ارتباط با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و لثه های خود داشته باشند.

 

 

آیا می توان در دوران بارداری بریس گرفت؟

پاسخ کوتاه: بله. شما باید به درستی برای درمان خود برنامه ریزی کنید و به طور مداوم پیشرفت را با یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مورد اعتماد زیر نظر داشته باشید. سپس شروع یک درمان ارتودنسی در دوران بارداری بی خطر است زیرا این امر بر رشد کودک شما تأثیری نخواهد داشت.

عاقلانه انتخاب کنید! اگر بریس های ثابت را انتخاب کنید، نمی توانید آنها را برای خوردن یا مسواک زدن بردارید. بنابراین، حفظ بهترین بهداشت دهانی که می توانید با ترازهای شفاف متحرک داشته باشید، سخت تر می شود.

 

ارتودنسی در دوران بارداری و افزایش التهاب لثه

تغییرات هورمونی در بارداری به این معنی است که لثه ها واکنش بیشتری به پلاک دارند. همان مقدار پلاک و جرمی که باعث التهاب لثه در یک فرد غیر باردار می شود، لثه و تورم لثه بسیار بدتری را در یک زن باردار ایجاد می کند. اگر التهاب به درستی مدیریت نشود، به راحتی می تواند به یک مسئله بسیار جدی تر تبدیل شود و بدتر شود و منجر به بیماری لثه شود.

بیشتر بدانید :  اقدامات قبل از ارتودنسی

در دوران بارداری، خشکی دهان بسیار رایج است. مشکل این است که ما عملکردهای محافظتی طبیعی بزاق را از دست می دهیم. بزاق به خنثی شدن پوسیدگی اسید پس از خوردن شکر کمک می کند و دهان را راحت و روان نگه می دارد. هنگامی که دهان شما خشک می شود، اگر قندی در آن وجود داشته باشد، باکتری های موجود در دهان اسیدی تولید می کنند که سطح دندان را می خورد.

برای جلوگیری از این امر مهم است که مقدار زیادی آب بنوشید و همچنین غذاها و نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید. با بریس های ثابت تمیز کردن دندان ها سخت تر می شود و در نتیجه ضایعات لکه سفید شناخته می شود. سپس پوسیدگی در اطراف براکت ثابت اتفاق می افتد، به این معنی که وقتی بریس های شما برداشته می شوند، دندان ها تغییر رنگ داده و ناسالم می شوند.

شما برای شروع درمان ارتودنسی در دوران بارداری کاملاً ایمن هستید زیرا بر رشد طبیعی کودک شما تأثیری نخواهد گذاشت. ترازهای متحرک ایده آل هستند زیرا می توانید آنها را برای غذا خوردن بیرون بیاورید و دندان های خود را مسواک بزنید تا بهداشت دهان و دندان ایده آلی داشته باشید و از ایجاد پلاک یا پوسیدگی جلوگیری کنید. تنها چیزی که باید قبل از لقاح به آن فکر کرد، اشعه ایکس و اسکن است که ممکن است بسته به مورد شما مورد نیاز باشد.

 

 

تکنیک های استفاده از بریس ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در بارداری

 

روش‌های درمان ارتودنسی در دوران بارداری لازم برای هر بیمار منحصر به فرد می‌باشد. هرچند تمام روش‌های ارتودنسی ممکن است برای استفاده بیماران باردار ایده آل نباشد، با این وجود تکنیک‌های مختلفی وجود دارند که از طریق آنها امکان صاف کردن ایمن و کارامد دندان‌های فرد در طول دوره بارداری وجود دارد. که در زیر به انها اشاره شده است:

 

  • بریس‌های سنتی: در این روش از براکت‌ها و سیم‌های معمول برای وارد کردن فشار به دندان‌ها و تنظیم موقعیت آنها در دهان استفاده می‌شود. این فشار باعث می‌شود به تدریج دندان‌ها به سمت موقعیت مناسب حرکت کنند.

 

  • ارتودنسی نامرئی: در این روش از تنظیم کننده‌های پلاستیکی شفاف برای وارد کردن فشار لازم جهت حرکت دادن دندان‌ها استفاده می‌شود. این تنظیم کننده‌ها برای سایرین غیر قابل رویت هستند و امکان خارج کردن آنها از دهان در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن وجود دارد. این روش همچنین التهاب کمتری را برای بافت لثه در مقایسه با روش سنتی ایجاد می‌کند و به همین خاطر بطور خاص می‌تواند برای استفاده خانم‌های باردار مناسب باشد.

 

  • ارتودنسی با نگهدارنده و پلاک: در بعضی موارد، ممکن است مشکلات ارتودنسی بیمار محدود و در سطح حداقل باشد. در این شرایط احتمالاً استفاده از ارتودنسی نگهدارنده‌ها و پلاک‌های ارتودنسی برای ایجاد تغییرات لازم در نحوه قرارگیری دندان‌ها و بهبود وضعیت آنها بر روی یکدیگر کافی خواهد بود.

 

آیا می توان با استفاده از بریس یا الاینر زایمان کنید؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زایمان با بریس ها یا تراشه ها چیزی جز بی خطر بودن وجود ندارد. با این حال، از آنجایی که بریس ها ممکن است باعث ناراحتی طبیعی شما شوند، این ممکن است به ناراحتی موجود در هنگام زایمان اضافه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ