ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک

بعضی از افراد ممکن است گرفتار مشکلات فکی و دندانی باشند و در پی پیدا کردن بهترین روش برای درمان آن باشند تا با صرف کمترین هزینه به نتیجه دلخواه خود برسند. انواع مختلفی از روش های ارتودنسی برای نظم دادن به دندان ها وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های و مزایا و معایت خاص خود است. یکی از این روش ها ارتودنسی متحرک است.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک نوعی از درمان ارتودنسی است که بیمار می تواند دستگاه ارتودنسی را هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن از دهان خود خارج کند و سپس از آن دوباره سر جای خود بگذارد. بنابراین موفقیت این نوع درمان به شدت وابسته به همکاری بیمار است.

این نوع درمان ممکن است مکمل نوع دیگری از درمان ارتودنسی (ارتودنسی ثابت) باشد، چند ماه قبل و یا چند سال قبل از شروع ارتودنسی ثابت صورت گیرد. البته در بعضی از افراد با توجه به حجم ناهنجاری و بی نظمی دندان ها ممکن است یک نوع درمان مستقل باشد و فرد تنها با انجام ارتودنسی متحرک به نتیجه دلخواه خود برسد.

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی مناسب است ؟

بطور معمول متخصص ارتودنسی در اولین ملاقات، همه گزینه های انتخابی درمان را برای بیمار تشریح می کند و مشخص خواهد کرد کرد که آیا درمان ارتودنسی متحرک برای اصلاح مشکلات دندانی و فکی روش مناسبی است یا خیر. این روش به عنوان یک شیوه درمانی اولیه، اغلب در افراد نابالغ برای اصلاح و تغییر رشد فکی و یا اصلاح مشکلات خفیف دندانی استفاده می شود .

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی مناسب است؟

بسیاری از ناهنجاری های فکی در سنین کودکی و نوجوانی فقط با ارتودنسی متحرک و بدون جراحی به راحتی قابل درمان هستند و هزینه های مادی و معنوی کمتری را نیز در بر خواهند داشت؛ در صورت غفلت والدین و به پایان رسیدن دوره رشدی تنها راه حل این مشکلات ارتودنسی ثابت جامع به همراه جراحی گسترده فکی است.

 بنابراین اکیدا به والدین توصیه می گردد که در صورت ابتلای کودکشان به مشکلات فکی در سنین پایین از راهنمایی متخصص ارتودنسی بهره ببرند. 

 

ارتودنسی متحرک کودکان

دوران کودکی و نوجوانی از بهترین زمان ها برای شروع درمان ارتودنسی است، البته تشخیص بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی کودکان، تنها توسط متخصص ارتودنسی میتواند انجام شود. در صورتی که احساس میکنید فرزندتان دچار ناهنجاری‌های فکی و دندانی شده است، بهتر است هرچه سریعتر این موضوع را با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید، تا بهترین زمان و راهکار درمان سنجیده شود.
ارتودنسی متحرک در کودکان کم سن و سال رایج نیست و معمولا از روش های دیگری همچون استفاده از نگهدارنده ها (Space Maintainers) استفاده میشود.
دقت کنید که اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی با شروع درمان آن کاملا دو موضوع مستقل هستند، پس این دو موضوع را یکسان در نظر نگیرید!

ارتودنسی متحرک تک فک

ارتودنسی متحرک تک فک

گاها اتفاق می‌افتد که یکی از فک ها عقب‌تر و یا جلو‌تر از فک دیگر قرار گرفته و یا حتی ممکن است یکی از فک ها کوچک‌تر و باریک‌تر باشد. این موضوع به مرور باعث رشد نامنظم دندانها در فک پایین، بالا و یا هر دو خواهد شد.
ارتودنسی متحرک این قابلیت را دارد که تنها بر روی یکی از ردیف دندان‌های پایین یا بالا اثرگذاری داشته باشد.

درمان ارتودنسی معمولا به صورت دو فک انجام می شود و این مسئله علل متعددی دارد:
اول این است که معمولا مشکلات دندانی و فکی محدود به یک فک نیست و در هر دو فک با درجات مختلفی وجود دارد.
دومین علت این است که در پایان درمان ارتودنسی دندان های هر دو فک باید کاملا با هم جفت شوند و تطابق داشته باشند و اگر درمان ارتودنسی در یک فک انجام شود طبعا فک مقابل تغییری نمی کند و  در نهایت فکین ممکن است تطابق خوبی با هم نداشته باشند. مثلا در طی درمان ارتودنسی معمولا فکین عریض تر می گردند و یا قوس های دندانی گرد تر می شوند. اگر  درمان ارتودنسی تک فک باشد، در پایان درمان، فکی که تغییر نکرده است با فکی که درمان شده است، تطابق و هماهنگی خوبی نخواهند داشت. علت دیگر نیاز به درمان ارتودنسی دو فک این است که در خیلی از موارد متخصص ارتودنسی از فک مقابل برای جابه جا کردن دندان ها کمک می گیرد مثلا اگر قرار باشد دندان های جلوی فک بالا عقب برده شوند از لاستیک ها یا کش های بین فکی استفاده می شود که از دندان های جلوی فک بالا به دندان های عقب فک پایین وصل شده و توسط خود بیمار تعویض و استفاده می شود.

 

 

ارتودنسی متحرک فک پایین

 در موارد معدودی ممکن است درمان ارتودنسی فک پایین را بتوان به تنهایی انجام داد . مثلا در مواردی که بی نظمی دندانی خیلی کم است یا فضاهای بین دندان ها به صورت مختصر وجود دارد و یا در بزرگسالان در مواردی که قرار است تنظیم فضا برای جایگزینی دندان های از دست رفته صورت بگیرد. برای این که فرد بتواند به جای دندان از دست رفته، ایمپلنت یا پروتز دندانی (بریج) مناسبی داشته باشد ممکن است در ابتدا نیاز به درمان ارتودنسی تک فک باشد.  منظور از ایمپلنت  دندان های کاشتنی که در فک قرار می گیرد و بریج هم همان پروتز های ثابت دندانی هستند که در بزرگسالان بیشتر کاربرد دارد . هم ایمپلنت و هم بریج برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده می شوند.

به هر حال باید دانست که این ارتودنسی یک فک فقط محدود به مواردی  است که مشکلات فوق العاده کم و مختصر است و به محض این که مشکلات متوسط یا شدیدتر باشد ارتودنسی تک فک  (چه فک بالا و چه فک پایین) نتیجه مناسبی نخواهد داد.

ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی در فک بالا شایع تر است ، که دلایل متعددی دارد:
دندان های فک بالا در هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن به طور معمول از دندان های فک پایین بیشتر دیده می شوند.
هم  در نوجوانان و هم در جوانان دیده شدن دندان های فک بالا معمولا به نسبت دندان های فک پایین بیشتر است که با افزایش سن به تدریج این روند تغییر می کند.
همچنین ممکن است مشکل دندانی یا فکی در فک بالا از فک پایین شدید تر باشد.
نکته بسیار مهم دیگر این است که در طی درمان ارتودنسی در خیلی از موارد برای حرکت دادن دندان ها یا برای جفت شدن دندان های دو فک باهم از الاستیک ها یا کش های ارتودنسی به صورت بین فکی  استفاده می شود یعنی این کش ها در منزل توسط بیمار به دندان های فک بالا و پایین متصل شده و نیرو ها از یک فک به فک مقابل منتقل می کنند  و در صورتی که فقط یک فک ارتودنسی شود عملا دست متخصص ارتودنسی برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسته خواهد شد.
با این حال در موارد معدودی ممکن است که بتوان درمان ارتودنسی را فقط در فک بالا انجام داد ، این موارد شامل بیمارانی است که مشکلات دندانی آنها مانند بی نظمی دندانی یا فضاهای بین دندانی اندک است و تداخلی با فک مقابل ندارد.

قیمت و تعرفه ارتودنسی متحرک

در برخی از موارد متقاضیان درمان ارتودنسی اصرار دارند که درمان ارتودنسی فقط محدود به یک فک و یا حتی محدود به چند دندان باشد.

یکی از علت های آن مسائل اقتصادی و مالی است یعنی بیمار  انتظار دارد با درمان ارتودنسی محدودتر، هزینه کمتری را پرداخت نماید. قیمت ارتودنسی بستگی به نوع درمان شما دارد برای رسیدن به بهترین نتیجه، بهتر است که درمان ارتودنسی در تقریبا همه موارد یا اکثریت قریب به اتفاق موارد در دو فک انجام شود. درمان ارتودنسی یک  فک اکثرا به نتیجه ایده آلی نخواهد رسد، به این علت که در طی ارتودنسی چیدمان و ترتیب دندان ها ، ابعاد قوس دندانی و حتی شکل قوس دندانی تغییر می کند و اگر این تغییرات فقط محدود به یک فک باشد و فک دیگر دست نخورده باقی بماند در پایان درمان ارتودنسی این فک تغییر یافته با فک مقابل که دست نخورده است، تنظیم یا هماهنگی خوبی نخواهند داشت و دندان های دو فک به خوبی با هم جفت نمی شوند.

جفت شدن دندان های دو فک نه تنها برای جویدن موثر اهمیت دارد بلکه برای سلامت مفصل فکی و به خصوص برای ثبات درمان ارتودنسی و ممانعت از برگشت بی نظمی دندان ها  ضروری است.

نمونه درمان ارتودنسی متحرک (قبل و بعد)

ارتودنسی متحرک چه مزایا و معایبی دارد؟

این نوع ارتودنسی در سنین کودکی و نوجوانی می تواند با کنترل و بهبود مشکلات اسکلتی فک، کمک بسیار موثری انجام دهد و خطر جراحی وسیع فک را در سنین بالا حذف نماید. همچنین راه حل ساده ای برای مشکلات دندانی مختصر در نوجوانان است. معمولا هزینه آن در مقایسه با ارتودنسی ثابت بسیار کمتر بوده و برای گروه گسترده ای از بیماران می تواند بکار رود.

بیمار می تواند آنرا هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن و نیز فعالیت ورزشی از دهان خارج کند که در نتیجه رعایت بهداشت دهان آسان تر و موثرتر خواهد شد. این قابلیت برداشتن دستگاه اصطلاحا “شمشیر دو لبه” است به این معنی که در کنار مزیت فوق، درمان را کاملا وابسته به همکاری بیمار می کند. در صورت عدم همکاری بیمار، ارتودنسی متحرک هیچ فایده ای نخواهد داشت، بنابراین کنترل دقیق کودک یا نوجوانی که تحت درمان ارتودنسی متحرک است توسط والدین بسیار حیاتی می باشد.

بهتر است بدانید : 10 نکته که قبل از ارتودنسی باید بدانید!

 

 

کاربردهای ارتودنسی متحرک

موارد کاربرد این نوع ارتودنسی به شرح زیر است :

  • درمان مشکلات فکی و اسکلتی در کودکان و نوجوانان
  • برطرف کردن مشکلات جزئی دندانی در بیماران
  • به عنوان درمان نگهدارنده پس از پایان درمان ارتودنسی ثابت در همه سنین
  • استفاده برای افرادی که نمیتوانند به طور تمام وقت از دستگاه ارتودنسی استفاده کنند.
بیشتر بدانید :  ارتودنسی نامرئی (الاینر شفاف)

در ویدئو زیر کاربرد ارتودنسی متحرک را در “ درمان کوچکی یا عقب بودن فک پایین” مشاهده نمایید:

 

 

انواع دستگاه ارتودنسی متحرک

این دستگاهها به صورت کلی به ۲ شکل هستند :

  1. نوع معمول و پرکاربرد شامل یک صفحه پلاستیکی همراه با اجزای فلزی برای افزایش گیر یا حرکت دادن دندانهاست. کاربردهای آن، اصلاح مشکلات رشدی فکین، جابجایی های خفیف دندانی و یا درمان نگهدارنده
  2.  نوع دیگر که عمدتا به عنوان درمان نگهدارنده پس از ارتودنسی ثابت بکار می رود و فقط شامل یک لایه پلاستیکی نازک و شفاف و بدون اجزای فلزی است. این دستگاه ارتودنسی می تواند برای هر یک از فکین بکار رود. گاهی ممکن است همزمان دو فک را در بر بگیرد. برخی انواع آن دارای اجزای خارج دهانی هستند.

 

پلاک ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی متحرک با ارتودنسی ثابت چه تفاوت عمده ای دارد؟

تفاوت اصلی ارتودنسی ثابت با ارتودنسی متحرک در نوع دستگاه آنهاست. ارتودنسی ثابت دستگاه هایی دارد که بر روی دندان ها نصب میشود و قابل برداشتن یا گذاشتن توسط بیمار نیست . بنابر این وقتی این دستگاه ها ، در ابتدای درمان بر روی دندان ها توسط متخصص ارتودنسی گذاشته میشود تا پایان درمان بر روی دندانها باقی میماند و در انتهای درمان توسط متخصص ارتودنسی برداشته میشود.
دستگاه های ارتودنسی متحرک همان طور که از اسمش پیداست توسط بیمار از روی دندان ها برداشته و یا گذاشته میشود . معمولا وقت غذاخوردن یا مسواک زدن از روی دندانها برداشته میشود و دوباره بر روی دندان ها توسط بیمار در منزل گذاشته میشود.
دستگاه های ارتودنسی ثابت برای مشکلات جدی ، مهم و درمانهای پیشرفته ارتودنسی استفاده میشود . دستگاه های ارتودنسی متحرک، کاربردهای خیلی محدودی دارند. این دستگاه ها معمولا برای درمانهای ارتودنسی جزئی در تین پایین استفاده شده و البته  بعد از پایان درمان ارتودنسی ثابت نگهدارنده های ارتودنسی هم که به بیمار داده میشوند، از جمله دستگاه های ارتودنسی متحرک هستند منتها اینها دستگاه های غیرفعال یا پسیو هستند؛ یعنی نگهدارنده های ارتودنسی متحرک قرار نیست دندان ها را جابجا کنند یا اصلاحاتی انجام بدهند ،فقط دندان ها را در همان وضعیتی که بعداز پایان ارتودنسی ثابت به آن رسیدیم ،نگه می دارند.

 

ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی ثابت بهتر است یا متحرک؟

ارتودنسی انواع مختلفی دارد که بنا به مصلحت و نیاز بیمار، دندانپزشک تصمیم می گیرد که بهتر است از چه نوع ارتودنسی استفاده کند، بنابراین شما نمی توانید انتخاب کنید که دوست دارید از چه نوع ارتودنسی استفاده کنید. معروف ترین نوع ارتودنسی که اغلب افراد از آن استفاده می کنند، ارتودنسی ثابت است؛ چرا که هزینه معقول تری نسبت به سایر ارتودنسی ها دارد و اغلب ارتودنتیست ها توانایی پیاده سازی آن را دارند،برای مثال ارتودنسی لینگوال نوعی از ارتودنسی است که هر دندانپزشکی قادر به استفاده از آن نیست و به مهارت خاصی نیاز دارد.

ارتودنسی ثابت برای مدت معلومی باید بر روی دندان های شما قرار بگیرد و شما قادر به خارج کردن آن نیستید و حتی ممکن است در تمیز کردن دندان هایتان با وجود آن به مشقت بیفتید؛ درحالیکه ارتودنسی متحرک این گونه نیست و شما می توانید برای مدت 2 ساعت در روز به خصوص قبل از غذا آن را خارج کرده و پس از مسواک زدن دوباره بر روی دندان هایتان قرار دهید.

 

 

بیشتر بدانید : هزینه ارتودنسی چقدر است؟

 

 

طول دوره درمان ارتودنسی متحرک

طول دوره درمان به وسیله ی این نوع ارتودنسی بسته به نوع مشکل اسکلتی و پیچیدگیهای درمانی و نیز پتانسیل رشدی و میزان همکاری بیمار است و می تواند از ۶ ماه تا چند سال بطول انجامد. با افزایش سن کودک و کاهش پتانسیل رشدی، امکان اصلاح مشکل فکی با دستگاه ارتودنسی متحرک کاهش می یابد.

در مواردی که ارتودنسی متحرک به عنوان درمان نگهدارنده و بدنبال درمان ارتودنسی ثابت تجویز می شود مدت درمان حداقل ۱ سال است. در این موارد پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی ثابت، برای اینکه دندانها در محل جدیدشان ثابت بمانند نیاز به ارتودنسی متحرک (نگهدارنده) می باشد. معمولا در ۶ ماه اول، نگهدارنده ها به صورت تمام وقت (۲۴ ساعت شبانه روز) و در ۶ ماه بعدی نیمه وقت (۱۲ ساعت یا شبانه) بکار می روند زیرا دندان ها در محل جدیدشان بیشتر تثبیت می گردند.

 

چه مدت باید از ارتودنسی متحرک استفاده کرد؟

طول زمانی که باید از ارتودنسی متحرک استفاده کرد در مورد همه افراد یکی نیست و این زمان با توجه به فاصله دندان ها، شکل آن ها، نوع فک و…با یکدیگر متفاوت است و در معاینات اولیه، دندانپزشک می تواند این را تعیین کند که چه مدت لازم است که از ارتودنسی استفاده کنید، اما به طور متوسط 6 ماه طول می کشد که ناهنجاری های ابتدایی به وسیله ی ارتودنسی متحرک برطرف شود.

گاهی ممکن است دندانپزشک صلاح بداند که از هر دو نوع ارتودنسی ثابت و متحرک در کنار یکدیگر برایتان استفاده کند، تا دندان هایتان به نظم دلخواه درآیند، پس نباید فکر کنید که در کل دوره درمان تنها از ارتودنسی متحرک استفاده خواهید کرد.

ارتودنسی های متحرک معمولا برای ناهنجاری های ساده کاربرد دارند و قابلیت اصلاح ناهنجاری های پیچیده و چرخشی را ندارند، از این رو برای این دسته از دندان ها از ارتودنسی ثابت استفاده می شود که تقریبا 18 ماه باید از آن استفاده شود تا دوره درمان کامل شود.

 

تجربه درمان ارتودنسی متحرک

در ابتدای درمان بویژه در انواعی از پلاک ارتودنسی که اجزای فلزی دارند پس از تنظیمات اولیه و قرار گرفتن پلاک، ممکن است بیمار کمی احساس ناراحتی داشته باشد که طبیعی بوده و پس از مدت کوتاهی از بین می رود. در برخی موارد اختلال در تلفظ و ادای برخی اصوات بروز می کند که موقتی است و با تمرین (مانند آواز خواندن با صدای بلند) و صحبت کردن مکرر به تدریج زبان به دستگاه عادت کرده و مشکل برطرف می گردد. قدامات حین درمان)

 

کلیک کنید : تصاویر قبل و بعد از ارتودنسی (نمونه درمان ارتودنسی)

 

 

آیا ارتودنسی متحرک موثر است؟

گاهی ممکن است برای برخی افراد این سوال پیش بیاید که آیا ارتودنسی متحرک تاثیری دارد و به کمک آن دندان ها شکل خوبی پیدا می کنند و یا خیر؟ برای پاسخ به این دسته افراد باید بگوییم که اگر دندانپزشک شما به درستی ارتودنسی متحرک را برای دندان هایتان موثر بداند، با همکاری و گوش دادن به توصیه آن می توانید بهترین نتیجه را بگیرید، پس بهتر است به توصیه های ارتودنتیستتان به خوبی عمل کنید و مدت زمان زیادی ارتودنسیتان را از دهانتان خارج نکنید، زیرا باعث به هم ریختن زمان بندی دندانپزشک می شوید .

اگر بر طبق توصیه های دندانپزشکتان عمل نکنید، ممکن است در موعد مقرر پاسخ مناسبی نگیرید؛ بنابراین دو چیز در اینکه شما نتیجه خوبی از ارتودنسی متحرک بگیرید، اهمیت دارد؛ یکی تشخیص درست ارتودنتیست و دیگری همکاری شما با او، پس باید خودتان را در مقابل زیبا کردن دندان هایتان مسئول بدانید.

 

 


ثبت نظرات و دیدگاه های ارزشمندتان مشوق ما برای ارائه مطالب جدید در زمینه ارتودنسی خواهد بود.

دکتر برهمن سبزواری متخصص ارتودنسی مفتخر است راهنمای شما برای درمانی مطلوب و موثر باشد.

سوالات متداول

معمولا نوع درمان ارتودنسی را متخصص ارتودنسی براساس شرایط دندانی و فکی بیمار انتخاب میکند. البته بیمار هم در برخی از موارد کمی قدرت انتخاب دارد، مثلا میتواند براکت سرامیکی انتخاب کند یا براکت فلزی و یا موارد محدودی در درمان ارتودنسی انتخاب هایی داشته باشد. در نهایت مسئول اصلی انتخاب نوع درمان ،متخصص ارتودنسی است که بر اساس شرایط فکی و دندانی بیمار بهترین درمانی که برای رسیدن به نتیجه، ایده ال هست را انتخاب میکند.

در طی درمان ارتودنسی متحرک، تمیز کردن دندانها بسیار راحت است. به این خاطر که بیمار میتواند دستگاه ارتودنسی متحرک را از روی دندان ها بردارد و داخل جعبه پلاک یا داخل لیوان آب بگذارد و مثل یک فرد معمولی که اصلا دستگاه ارتودنسی ندارد دندانهایش را تمیز کرده، نخ دندان و مسواک بزند. بنابراین از این نظر کسی که دستگاه ارتودنسی متحرک دارد تمیز کردن دندانهایش با کسی که اصلا تحت درمان ارتودنسی نیست تفاوتی ندارد و یکی است.

توصیه میشود که هنگام خوردن و نوشیدن، دستگاه ارتودنسی متحرک از داخل دهان خارج شود؛ به این خاطر که آسیب نبیند یا دچار تغییر رنگ نشود . اگر کسی مجبور شود که  همراه با دستگاه ارتودنسی متحرک مایعات مصرف کند، توصیه میشود تا حدامکان از مصرف مایعات گرم و همچنین مایعاتی که حاوی رنگدانه هستند خودداری کند. چای ، قهوه ، آبمیوه هایی که خیلی رنگی هستند(مثل آب پرتقال یا آب آلبالو و موارد مشابه آنها) بهتر است با دستگاه ارتودنسی متحرک استفاده نشود. به طور کلی توصیه می شود اگر می خواهید چیزی بنوشید یا بخورید دستگاه ارتودنسی متحرک را از داخل دهان خارج کنید.

هزینه یا قیمت درمان ارتودنسی هم ارتودنسی ثابت و هم ارتودنسی متحرک بسیار متنوع است. عوامل متعددی در قیمت درمان ارتودنسی متحرک نقش دارند از جمله نوع و شدت مشکل دندانی یا اسکلتی .تبعا هرچه مشکل پیچیده تر باشد درمان سخت تر و طولانی تر خواهد بود. ممکن است بیمار نیاز به چندین نوع دستگاه ارتودنسی متحرک داشته باشد که در نتیجه هزینه بیشتری خواهد داشت .در مواردی که مشکلات محدود و مختصر هستند مثلا تک دندان بی نظمی دارند ،سن بیمار پایین هست( مثلا ۱۰-۱۲ سال دارد) می شود از ارتودنسی متحرک ساده تر با هزینه مناسب تر استفاده کرد.

6 thoughts on “ارتودنسی متحرک

    • دکتر برهمن سبزواری میگوید:

      سلام عوامل زیادی در هزینه ارتودنسی موثر هستند میتوانید مقاله هزینه ارتودنسی مطالعه فرمایید.
      برای اطلاع از هزینه ارتودنسی لطفا با شماره 05137602788 و 09155794998 تماس بگیرید.

  1. طاهره میگوید:

    با سلام خدمت آقای دکتر من یه سوال داشتم بعد از ارتودنسی ثابت ، همه باید ارتودنسی متحرک را استفاده کنند یا نه ؟

    • دکتر برهمن سبزواری میگوید:

      سلام پس از ارتودنسی همه بیماران نیاز به درمان نگهدارنده دارند که می تواند متحرک یا ثابت باشد. ولی نوع متحرک شایع تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ