غیبت دندان و درمان ارتودنسی

گاهی مواقع بعضی از ناهنجاری هایی مثل نبود دندان های دائمی بر سر جایگاه خود که باید باشند، ولی نیستند بیمار را مجبور به مراجعه سریع به ارتودنتیست متخصص ماهر و درمان  به روش ارتودنسی می کند که برخورداری از این مشکل بر اثر بیماری های ژنتیکی یا بیماری های عفونی لثه ای که معمولا بیشترین و رایج ترین نوع بیماری های دهان محسوب می شود، اتفاق می افتد که به خاطر همین عیوب دندان ها عملکرد نادرستی دارند و طبیعتا دچار پوسیدگی، سایش و خوردگی می شوند و البته مورد دومی که به دلیل همین مشکل اتفاق می افتد، زیبایی چهره فرد بیمار و لبخند جذاب او را به خطر می اندازد، چرا که عیوب دندان ها تاثیر به سزایی بر این دو عامل دارد.

به همین خاطر ما در این مطلب تمامی سعی خود را برای ارائه اطلاعاتی کاربردی و مهم کرده ایم تا بهترین راه های درمان غیبت دندان ها را برای شما بازگو کنیم تا شما نهایت استفاده را ببرید. با ما همراه باشید.

 

غیبت دندانی چیست و چه زمانی اتفاق می افتد ؟

هنگامی که قوس دندانی بیمار بزرگ باشد ولی دندان ها به همان اندازه کوچک بمانند و رشد نکنند، باعث به وجود آمدن فاصله بین دندان ها می شوند و البته در بعضی از بیماران به خاطر نبود و جای خالی یک و یا دو دندان سالم یا پوسیده، این فاصله ایجاد شده است و نکته قابل توجه این است که امکان دارد، غیبت دندانی در بدو تولد و به صورت ارثی در بیمار ایجاد شده باشد و یا دندان در اثر حادثه ای ناگوار از بین رفته باشد.

 

دلایل مهمی که باعث ایجاد غیبت دندانی می شوند چیست ؟

چندین دلیلی که باعث غیبت دندان ها می شوند ما در ادامه بیان کرده ایم، عبارت اند از :

1- عامل اول، ژنتیک : 

در بعضی مواقع برخی از کودکان در بدو تولد به دلیل مسائل ژنتیکی از نبود یک یا دو دندان خود رنج می برند که البته این امکان هم وجود دارد که گاهی وقت ها همین مسائل ژنتیکی هم به خاطر داشتن جنس دندان آسیب پذیر، باعث شود افراد به سرعت و در مدت زمان کم دندان های خود را از دست بدهند. 

2- عامل دوم، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان : 

گاهی اوقات ممکن است پوسیدگی و عفونت دهان و دندان که باعث از دست رفتن دندان ها می شوند، به خاطر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان (یعنی استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان) باشد.

3- سومین مورد، دندان قروچه : 

بیشترین و رایج ترین عاملی که باعث بروز این عارضه می شود، همین دندان قروچه است، به این دلیل که به مرور زمان موجب آسیب جدی به دندان ها می شود، چون با فشار دائم به دندان ها، استخوان، لثه و بافت های اطراف آن، احتمال شکستگی دندان و از دست رفتن آن بسیار بالا می باشد. بنابراین بیماران عزیز باید تمام سعی خود را بکنند که در هنگام خواب به هیچ عنوان دندان قروچه نکنند. 

4- چهارمین مورد، حادثه : 

در حادثه های بسیاری مثل تصادف و یا ضربه به دندان در یک مسابقه ورزشی، ممکن است فرد به راحتی دندان خود را از دست بدهد که جبران این اتفاق بسیار مشکل است و روش های سختی دارد. 

5- مورد پنجم، میزان اسید در غذا : 

میزان اسید در دهان معمولا بعد از خوردن هر وعده غذایی (صبحانه، ناهار، شام، میان وعده ها) افزایش پیدا می کند، که حتی بر اساس تحقیقات به دست آمده ممکن است تا حدود یک ساعت بعد بمانند و سپس بعد از آن میزان اسید دهان به حالت نرمال خود برمی گردد که به احتمال بسیار امکان دارد در این مدت زمان، بروز پوسیدگی دندان افزایش یابد، همچنین اگر بی فکر باشید و مراقب بهداشت دهان و دندان خود نباشید، در نهایت موجب وارد شدن آسیب و یا از دست رفتن دندان بیمار می شود.

بیشتر بدانید :  فاصله بین دندان‌ها چگونه اصلاح می شود؟

 

روشهای درمانی برای دندان غایب بیماران

هنگامی که به خاطر هر اتفاقی جای خالی دندان ها در دهان افراد به وجود آید، پزشک متخصص با بررسی مشکل  و شرایط مراجعه کننده مانند تجمع دندان ها، نمای رخ و نیم رخ بیمار و همچنین تمامی موارد دهان و دندان که باید بررسی شود را انجام می دهند تا بتواند بر اساس اطلاعات به دست آمده بهترین و مناسب ترین شیوه درمانی را برای بیمار انتخاب کنند. به طور کلی دو روش درمانی مناسب و راحت برای درمان غیبت دندان وجود دارد که عبارت است از : 

روش اول، درمان توسط ارتودنسی : 

بهترین و کاربردی ترین روش درمان برای این ناهنجاری استفاده از ارتودنسی می باشد، چرا که عوامل درمانی کمک می کند تا جای خالی دندان ها را بتوانند توسط دندان های خود بیمار پر کنند که تا جایی که ممکن است از جسم خارجی دیگری برای قراردادن در دهان بیمار استفاده نکنند.
برای انجام این کار ابتدا ارتودنتیست باید دندان های عقب را به سمت جلو دهان فرد هدایت کند تا موجب بسته شدن دندان های قدامی شود که نام این روش که در منابع معتبر وجود دارد، Space closure نامیده اند. 

 

روش دوم، درمان به وسیله ایمپلنت دندان : 

اگر مراجعه کننده در شرایط خاصی وجود دارد، دندانپزشک با توجه به درخواست او و شرایط بیمار، می تواند برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته او، از روش ایمپلنت استفاده کند. جنس ایمپلنت از فلز تیتانیوم می باشد که در هر شرایطی با بدن انسان سازگاری دارد و ساختاری مشابه با استخوان دندان دارد. در واقع ایمپلنت دندان را در استخوان فک همانند یک میله ی باریک به راحتی جایگذاری می کنند، البته توجه داشته باشید که جراحی این روش سرپایی و بدون بیهوشی می باشد. 

 

عوارضی که در اثر وجود دندان غایب ایجاد می شوند چیست ؟ 

  1. گاهی اوقات وجود فضای اضافی و خالی بین دندان ها در مدت طولانی ممکن است موجب حرکت دندان ها و در نتیجه باعث نامنظم شدن ترتیب دندان های بیمار شود.
  2. وجود این جای خالی باعث می شود، مواد غذایی و نوشیدنی ها که برخورد مستقیم با لثه دارند سبب ایجاد التهاب و بیماری عفونی و خونریزی لثه شوند و در بعضی مواقع درد کمی هم احساس می کنند.  
  3. از عوارض دیگر غیبت دندانی می تواند به ساییدگی دندان های اطراف جای خالی اشاره کرد که سبب ایجاد مشکل برای استخوان فک می شود که در صورت بروز همه این عوارض، زیبایی و جذابیت صورت بیمار را نیز تحت تاثیر به سزایی قرار می دهد.  

 

برای جایگزین کردن دندان غایب، بهترین راه حل ممکن چیست ؟ 

ارتودنتیست ماهر با تکیه کردن بر پیشینه و اطلاعاتی که در این زمینه دارد با توجه به شرایطی که بیمار دارد، شدت ناهنجاری های به وجود آمده، تعداد دندان های غایب و همچنین بهترین روش درمان را برای بیمار خود در نظر گرفته و کم کم اجرا می کند.
مهمترین و اولین پیشنهادی که یک متخصص به بیمار خود می کند، بستن فاصله بین دندان ها به کمک ارتودنسی می باشد، به این دلیل که با استفاده از این روش دندان های طبیعی خود فرد جایگزین دندان غایب او شده و هیچ جسم خارجی در دهان بیمار قرار نمی گیرد و همچنین مزایای بسیار خوبی هم که دارد، وجود دندان های طبیعی و سالم در دهان فرد می باشد.به همین دلیل است که وقتی فرد بین دندان هایش فاصله است، سریعا به ارتودنتیست روی می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

telegram
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ