بهترین روش ارتودنسی دندان روکش شده

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که آیا می توان دندان های روکش شده را ارتودنسی کرد می توان طبق گفته انجمن ارتودنتیست های ایران جواب مثبت به این سؤال داد. دندان های روکش شده در صورتی که ریشه، لثه و بافت سالمی داشته باشند قابل ارتودنسی هستند اما شرایطی دارد که در ادامه این مقاله آن ها را مرور خواهیم کرد.

دندانی که دارای روکش یا ترمیم است همانند سایر دندان ها می تواند در اثر نیروی ارتودنسی حرکت کند.ولی این امر مشروط به سلامت ریشه دندان ، لثه و بافتهای اطراف دندان است.

 

ارتودنسی دندان های روکش شده

ارتودنسی دندان فرایندی زمان‌بر است که منجر به مرتب و صاف شدن دندان ها می شود. گاهی ممکن است به تشخیص دندانپزشک در روند درمان بیمار روکش دندان و ترمیم آن نیز اضافه شود. معمولاً در شرایطی که یک یا تعدادی دندان، توانایی تحمل فشار براکت های ارتودنسی را نداشته باشند، شکسته باشند، یا در جهت ترمیم، بد فرمی و عصب کشی از روکش دندان استفاده می شود. تداخل این دو روش درمانی با هم منافاتی ندارند و بنا به نظر دندانپزشک شما انجام می شود.

دندان های روکش شده مانند سایر دندان ها ریشه دارند پس در حین ارتودنسی می توانند جابه‌جا شوند اما این پروسه نسبتاً با احتیاط بیشتری انجام شده و زمان برتر می باشد.

 

راهکار رفع محدودیت های ارتودنسی دندان های روکش شده

درواقع روکش ها روی ماهیت دندان ها اثری ندارند و می توان روی آن ها نیز ارتودنسی انجام داد اما محدودیت هایی در قرار گیری براکت های ارتودنسی روی روکش ها وجود دارد. در این شرایط دندانپزشک با ارائه راهکارهایی سعی بر رفع محدودیت ها خواهد داشت. در ابتدای کار بهتر است تصاویر مورد نیاز از فک و دندان های بیمار گرفته شود و سپس با توجه به شرایط فردی و قرار گیری دندان های روکش شده تصمیم گیری انجام شود. یکی از این محدودیت ها عدم چسبندگی براکت ها روی روکش می باشد. در ادامه با راهکار هایی در برابر تداخل این دو روش درمانی با هم می پردازیم:

  • در شرایطی که نیاز به استفاده از براکت های فلزی، شفاف یا لینگوال باشد، متخصص ارتودنسی می تواند از موارد تکی با چسب مخصوص آن ها استفاده کند تا به روکش های دندان بچسبند.
  • یکی از راهکارهای متخصصان ارتودنتیست در رفع محدودیت ها برای جابجایی دندانی که روکش شده (بدون اینکه به روکش ها آسیبی وارد شود)، استفاده از بند های ارتودنسی است.
  • در مواقعی که چندین دندان که کنار هم قرار گرفته اند روکش شده باشند، نمی توان از این روش استفاده کرد. در چنین شرایطی به منظور قرار گرفتن براکت ها باید کمی از روکش های مجاور برای قرار گیری براکت ها تراشیده شود. لازم به ذکر است که پس از پایان درمان ارتودنسی با این روش باید روکش جدید برای دندان ها استفاده کرد.
  • در صورتی که روکش ها لق یا شل شده باشند، در قرار دادن براکت ها با مشکل روبه‌رو می شوید. در برخی مواقع از روکش های موقتی استفاده می شود.
  • در بازه ارتودنسی اگر روکش ها جابه‌جا شوند یا آسیب جدی ببینند ممکن است نیاز باشد تا پایان ارتودنسی آن ها را از دندان جدا کرد.
  • اگر در بین دندان های خود ایمپلنت دارید از آنجایی که ایمپلنت ها نمی توانند در اثر ارتودنسی جابه‌جا شوند باید به پزشک مراجعه کنید.

 

ارتودنسی دندان های روکش شده

 

با وجود راهکارهای رفع محدودیت های داخل ارتودنسی با روکش دندانی، بهتر است اگر به همین زودی قصد انجام هردوی آن ها را دارید، ارتودنسی را اولویت قرار دهید. در این صورت ممکن است دندان هایی که نیاز به روکش دارند در روند ارتودنسی کشیده شوند و از دوباره کاری جلوگیری می شود. بسیاری از افراد تصمیم میگیرند برای اصلاح فرم لبخند خود بعد از ارتودنسی از روکش های دندانی استفاده کنند.

 

 

نکات مهم استفاده از ارتودنسی با دندان روکش شده

  1. پزشکان برای پاک کردن سطح دندان روکش شده برخلاف دندان طبیعی که از اسید فسفریک استفاده می شود، از HFL استفاده می کنند.
  2. بهتر است روکش کردن دندان را بعد از پایان روند ارتودنسی انجام دهید.
  3. در صورتی که نیاز به کشیدن دندان در پروسه ارتودنسی دارید، بهتر است یکی از دندان هایی که می‌خواهید روکش شود را انتخاب کنید.
  4. اگر دندان ایمپلنت شده را روکش کرده باشید چون ریشه ندارد در حین ارتودنسی جابه‌جا نخواهد شد.
  5. براکت های ارتودنسی به ترمیم هایی که رنگ یکسانی با دندان دارند بهتر از آمالگام یا ترمیم های سیاه می چسبند؛ بنابراین بهتر است این ترمیم ها جایگزین شوند.

 

بهترین روش ارتودنسی دندان روکش شده چیست؟

بهترین حالت وقتی است که نیاز نباشد براکت های ارتودنسی را روی روکش دندان ها نصب کنیم. استفاده از بریس های متحرک اینویزیلاین نیز گاهی پیشنهاد می شود ولی به اندازه براکت ها دقیق نیستند؛ اما اگر امکان پذیر نباشد روش هایی برای چسباندن براکت های ارتودنسی روی روکش ها (با چسب های مخصوص یا بند ها) را امتحان می کنیم. روش های دیگری مثل استفاده از ارتودنسی نامرئی نیز مفید خواهند بود.

 

ارتودنسی نامرئی روی دندان روکش شده

از روش های درمانی مرتب کردن دندان های روکش شده ارتودنسی نامرئی است. ارتودنسی نامرئی به روکش دندان ها آسیبی نمی زند. ارتودنسی نامرئی درواقع، پریس های شفافی هستند که در طول زمان باعث مرتب شدن دندان ها می شوند. از طرفی به آسانی روی دندان نصب شده و در اغلب موارد مشکلی به وجود نمی آورند.

 

فهرست مطالب

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخگوی شما ۱۵ الی ۲۰:۳۰

inesta
دریافت نوبت دریافت نوبت چت آنلاین تماس با ما واتس اپ